Abolfazl Ghoodjani Dey 00 GraphPad.ir

درباره ابوالفضل قودجانی

پدیدآورنده و موسس گراف پد در ایران
ابوالفضل قودجانی

جهت مشاهده پروفایل ResearchGate بر روی تصویر کلیک کنید.

facebook_photo-512

در رده 2.5 درصد پژوهشگران برتر دنیا

در ریسرچ گیت ResearchGate
growth-512

دارای RG Score = 59.03

بیش از یکصد و بیست هزار خواننده در ریسرچ‌گیت
veteran_day_medal_honor_rememberance-512

رتبه 1 آزمون دکترا آمار کشور

facebook_like_notification-512

نویسنده کتاب نامزد سال ایران

کتاب روش‌های پیشرفته آماری و کاربردهای‌آن

جدیدترین مقالات و نوشته‌ها

 

این تکنیک از نتایج یک کمپین قبلی برای محاسبه نرخ پاسخ کدپستی Postal Codes Response Rate استفاده می‌کند. این نرخ‌ها را می‌توان برای هدف قرار دادن کدهای پستی خاص در کمپین‌های آینده استفاده کرد. در فایل دیتا فیلد یا ستون Response نشان می‌دهد که چه کسی به کمپین قبلی پاسخ داده است. همچنین در فایل دیتا فیلد با نام Postal Code کدهای پستی افراد را مشخص می‌کند.

مشاهده

بسیار اتفاق می‌افتد (به ویژه در کارهای پرسشنامه‌ای) بخواهیم چند کمیت یا سوال را با هم ترکیب کرده و با استفاده از آن‌ها یک Variable و کمیت بسازیم. حتماً در پرسش‌نامه‌ها دیده‌اید که چندین سوال به یک مفهوم و شاخص اشاره دارند و ما می‌خواهیم بر روی این تیتر و شاخص، تحلیل و آنالیز انجام دهیم.

مشاهده

هنگامی که داده‌های خود را با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل می‌کنید و هر یک از کمیت‌های مستقل شما در مقیاس اسمی Nominal یا رتبه‌ای Ordinal اندازه‌گیری شده‌اند، باید بدانید که چگونه کمیت‌های ساختگی یا Dummy Variables، ایجاد و نتایج آنها را تفسیر کنید.

مشاهده

نقشه‌های ارتباط جهت تجسم داده‌ها در ورژن SPSS 28 معرفی شده‌اند. کاربران اکنون می‌توانند به صورت بصری رابطه بین کمیت‌ها را بر مبنای ضخامت خط ارتباط و اندازه نشانگر بین آن‌ها، بررسی کنند. این تابع جدید را می‌توان در منوی Graphs نرم‌افزار مشاهده کرد.

مشاهده

ما در گراف پد مفتخریم که برای اولین بار در کشور، در دسترس بودن عمومی IBM SPSS Statistics 28 را اعلام کنیم. این نسخه تست‌های آماری جدید، بهبود رویه‌های موجود و پیشرفت‌های عملکردی را معرفی می‌کند که قابلیت استفاده و انجام انواع تحلیل‌ها را بهبود می‌بخشد.

مشاهده

در یک مطالعه و طرح تحقیقاتی بسیار اتفاق می‌افتد که فایل داده‌ها و تمام نتایج ثبت‌شده در اختیار ما نیست و در واقع به جای کار کردن با فایل داده‌ها، نتایجی از مشاهدات را به صورت یک جدول فراوانی و یا یک جدول توافقی در اختیار داریم. در این‌حالت استفاده از نتایج مشاهدات به منظور انجام تحلیل‌های توصیفی و یا استنباطی بیشتر، با استفاده از مفهومی به نام وزن‌دهی مشاهدات یا Weight Cases انجام می‌شود.

مشاهده

روش پروفایل‌های احتمالی Prospect Profiles از نتایج یک کمپین قبلی برای ایجاد پروفایل‌های توصیفی استفاده می‌کند. شما می‌توانید از پروفایل‌ها برای تمرکز بر روی گروه‌های خاصی از افراد و مشتریان در کمپین‌های آینده استفاده کنید. هر پروفایل یا نمایه نشان‌دهنده ویژگی‌های مشترک گروهی از افراد در مجموعه داده‌ها است. لیست پروفایل‌ها شامل ویژگی‌هایی است که می‌خواهید برای ایجاد نمایه از آن‌ها استفاده کنید.

مشاهده

در یک مطالعه و طرح تحقیقاتی بسیار اتفاق می‌افتد که فقط می‌خواهیم بر روی بخشی از داده‌ها تحلیل انجام دهیم. در واقع هدف ما این است که در فایل دیتا، تعدادی از موردها (سطرها) را انتخاب کنیم و در مرحله‌ی بعد بر روی این موردهای انتخاب شده، آنالیز و تحلیل دلخواه خود را انجام دهیم.

مشاهده

تحلیل خوشه ای یک ابزار اکتشافی است که به منظور گروه‌بندی یا خوشه‌بندی داده‌ها طراحی شده است. به عنوان مثال، با استفاده از این نوع آنالیز، می‌توانید گروه‌های مختلفی از مشتریان را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شاخص‌های خرید، شناسایی کنید.

مشاهده

تحلیل RFM در نرم‌افزار SPSS در دو بخش داده‌ها و اطلاعات تراکنش Transaction Data و داده‌ها و اطلاعات مشتری Customer Data انجام می‌شود. در این متن درباره مبحث Customer Data صحبت خواهیم کرد. 

مشاهده

گاهی وقت‌ها به هنگام تحلیل بر روی داده‌ها، پیش می‌آید که اطلاعات و یافته‌های ما در چند فایل جداگانه قرار دارد. به عنوان مثال در یک تحلیل پرسش‌نامه‌ای، چند پرسشنامه داشته‌ایم و اطلاعات هر پرسشنامه را در یک فایل SPSS به صورت جداگانه وارد کرده‌ایم. حال به دنبال این هستیم که این فایل‌های نرم‌افزاری از هم جدا را به یک فایل SPSS تبدیل کنیم و سپس بر روی این فایل جدید ادغام شده، آنالیزهای خود را انجام دهیم.

مشاهده

آنالیز RFM که نام صحیح و کامل آن Recency, Frequency, Monetary value است، یک ابزار تحلیل بازاریابی است که برای شناسایی بهترین مشتریان یک شرکت یا سازمان با استفاده از معیارهای خاص استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، RFM روشی است که برای تجزیه و تحلیل ارزش مشتری استفاده می‌شود. این روش آنالیز بیشتر در بازاریابی پایگاه داده Database Marketing و بازاریابی مستقیم Direct Marketing استفاده می‌شود.

مشاهده

می‌دانیم که رگرسیون در حالت کلی به صورت رابطه Y = f(X) تعریف می‌شود. در این رابطه می‌خواهیم با استفاده از تابع f بین Xها به عنوان Independent Variable و Y به عنوان Dependent Variable یک ارتباط و مدل به دست بیاوریم. در این مدل ما قصد داریم با استفاده از DV ها به پیش‌بینی مقادیر عددی برای IV بپردازیم.

مشاهده

نکته مهم در آزمون‌های مک نمار این است که این آزمون از نوع تحلیل‌های احتمالی و یا همان Contingency است. بنابراین زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما در مطالعه خود با فراوانی، شمارش و تعداد افراد روبه‌رو هستیم.

موضوع دیگر با اهمیت در آزمون‌های مک نمار این است که این آزمون در مطالعات دارای کمیت وابسته دوگانه و یا اصطلاحاً dichotomous dependent variable مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه به مثال‌های بالا دقت کنید. افراد به دو گروه سیگاری و غیرسیگاری یا استفاده کننده یا نکننده از کلاه ایمنی طبقه‌بندی شده‌اند.

مشاهده

Do drugs A and B have a synergistic effect with each other? In fact, does the combination of drugs A and B (ie drug A + B) have a greater effect than when the total effects of drugs A and B are examined separately? Is equation E(A + B) > EA + EB true? The best software for analysis on combination drugs is to use software called Compusyn. An important finding Combination Index (CI) Dose-Reduction Index (DRI) Isobologram Polygonogram

Link

آیا داروهای A و B دارای اثر سینرژیسم یا هم‌افزایی با یکدیگر هستند؟ در واقع آیا ترکیب داروهای A و B (یعنی داروی A+B) دارای اثر بیشتری بر زنده ماندن سلول‌ها نسبت به زمانی است که مجموع اثرات داروهای A و B به صورت جداگانه بررسی می‌شود؟ به زبان ساده تر آیا رابطه  EA+B > EA+ EB برقرار است؟

مشاهده

مطالعه و طرح زیر را در نظر بگیرید.

الف) دو گروه کنترل و آزمایش داریم. یعنی تعدادی در گروه Case و تعداد دیگری در گروه Control قرار دارند.

ب) یک کمیت پاسخ Dependent Variable را در هر دو گروه کنترل و آزمایش اندازه‌گیری می‌کنیم.

پ) اندازه‌گیری ما یکبار قبل از مداخله Pre و بار دیگر بعد از مداخله Post خواهد بود. یعنی افراد هر دو گروه کنترل و آزمایش دوبار اندازه‌گیری می‌شوند. قبل و بعد.

سوال

حال سوال مهم این است. تحلیل آماری این مطالعه چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال، ما دو نوع تحلیل و آنالیز آماری خواهیم داشت. ابتدا بیایید هر یک از آن‌ها را بیان کنیم.

مشاهده

در این متن قصد داریم درباره نوع دیگر پایایی با نام ضریب پایایی امگا مک دونالد صحبت کنبم.

امگا مک دونالد ضریب پایایی است که شبیه به آلفای کرونباخ است. با این حال مزیت اصلی امگا در مقایسه با آلفای کرونباخ، این است که امگا، قدرت ارتباط بین آیتم‌ها را نیز در نظر می‌گیرد.

اندازه‌های پایایی یک پرسشنامه از منفی بی‌نهایت تا یک مثبت می‌تواند باشد. با این‌حال تنها اندازه‌های مثبت آن قابل تعریف است. اندازه پایایی صفر تا یک مثبت طیفی از عدم قابلیت اعتماد تا قابلیت اعتماد کامل را می‌پوشاند.

مشاهده

در تحلیل آماری هنگامی که یک مفهوم را در طول زمان بررسی می‌کنیم، از مطالعات و روش‌های با نام اندازه‌گیری مکرر یا همان Repeated Measure استفاده می‌کنیم. بر حسب این‌که مطالعه دارای Independent Variable باشد، اندازه‌گیری مکرر ما می‌تواند ساده، یک طرفه و یا چند طرفه باشد. هنگامی که مطالعه ما دارای کووریت Covariate یا مداخله‌کننده باشد، تحلیل ما از نوع آنالیز کوواریانس خواهد بود.

در این مثال آمورشی ما به موضوع اندازه گیری مکرر چندگانه آن هم از نوع آنالیز کوواریانس Multivariate Repeated Measure ANCOVA با استفاده از نرم‌افزار SPSS پرداخته‌ایم. از اینجا می‌توانید فایل مثال، نتایج و Syntax نرم افزار با نام MRMC.sav را دریافت کنید.

مشاهده

تماس با ابوالفضل قودجانی