قبلی
نمایش 101-150 از 246 نتیجه
تحلیل کوواریانس

آنالیز کوواریانس ANCOVA با نرم‌افزار SPSS

در تحلیل آماری مفهوم آنالیز کوواریانس Analysis of Covariance یا همان ANCOVA وجود دارد که به حذف اثرات کمیت‌های مداخله گر Intervener Variables به منظور بیان نتایج با دقت بیشتر، می‌پردازد. در واقع آنکوا ANCOVA مدل تعمیم یافته آنوا ANOVA و همچنین مدل‌های رگرسیونی …

Summary Independent-Samples T Test

تحلیل Summary Independent-Samples T Test با استفاده از SPSS

توضیحات مقایسه میانگین در طرح دو نمونه مستقل برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن  به عنوان مثال فرض کنید، جدول زیر از آماره‌های توصیفی اندازه کلسترول chol مردان و زنان را در اختیار داشته باشیم. فایل نتایج …

اندازه اثر

اندازه اثر Effect Size در تحلیل‌های مقایسه میانگین با استفاده از نرم‌افزار SPSS

این آزمون‌ها روش‌هایی مانند و در ابعادی گسترده‌تر تحلیل‌هایی LM و یا GLM مانند آنالیز واریانس، کوواریانس، تحلیل‌های Univariate و Multivariate می‌باشند. نکته‌ای که در انجام این تحلیل‌ها وجود دارد این است که این آزمون‌ها به ما وجود یا عدم …

ضریب همبستگی فی و کرامر

ضریب همبستگی C، فی Phi و کرامر Cramer’s V

توضیحات برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن به همین‌ترتیب اندازه عددی ضریب همبستگی نزدیک به مقادیر منفی یک به معنای وجود یک ارتباط قوی و وارون است که اندازه‌های عددی دو کمیت در جهت عکس …

نمودار پراکنش

رسم نمودار پراکنش Scatter Plot با استفاده از نرم‌افزار SPSS

توضیحات برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن در واقع معمولاً از نمودارهای پراکنش به منظور نشان دادن ارتباط و یا عدم ارتباط و وابستگی میان دو یا چند مجموعه از داده‌ها استفاده می‌شود. نمودارهای پراکنش …

ضریب همبستگی کندال

ضریب همبستگی کندال Kendall’s Tau-b در نرم افزار SPSS

توضیحات برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن به همین‌ترتیب اندازه عددی ضریب همبستگی نزدیک به مقادیر منفی یک به معنای وجود یک ارتباط قوی و وارون است که اندازه‌های عددی دو کمیت در جهت عکس …

داده های موثر

یافتن نقاط تاثیرگذار یا داده‌های موثر Influence Statistics در تحلیل رگرسیونی

توضیحات داده‌های موثر Influence Data برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن   داده‌های موثر هنگامی که در یک مدل رگرسیونی وارد می‌شوند تاثیری شدید بر روی ضرایب رگرسیونی خواهند داشت به نحوی‌که اگر آن‌ها را از …

دوربین واتسن

آزمون دوربین واتسن Durbin-Watson و تشخیص موردی Casewise diagnostics

توضیحات آزمون دوربین واتسن برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن در این‌حالت گفته می‌شود داده‌ها دارای خودهمبستگی Autocorrelation با یکدیگر هستند. در این‌صورت استفاده از مدل رگرسیون خطی با اشکال همراه خواهد بود. با استفاده از …

رگرسیون خطی چندگانه سلسله مراتبی Hierarchical Multiple Linear Regression

  این تحلیل معمولاً به منظور کنترل آماری کمیت‌های خاص انجام می‌شود، تا ببینیم که آیا افزودن Variableها به چه اندازه توانایی مدل جهت پیش‌بینی درست را بهبود می‌بخشد. همچنین هدف دیگر ما از این تحلیل آماری، بررسی اثر تعدیل …

Postal Codes Response Rates

بازاریابی، نرخ پاسخ کدهای پستی Postal Codes Response Rate

این تکنیک از نتایج یک کمپین قبلی برای محاسبه نرخ پاسخ کدپستی Postal Codes Response Rate استفاده می‌کند. این نرخ‌ها را می‌توان برای هدف قرار دادن کدهای پستی خاص در کمپین‌های آینده استفاده کرد.   هنگامی که می‌خواهیم به آنالیز Postal …

Composite Variables

کمیت‌های ترکیبی Composite Variables در نرم‌افزار SPSS

  به عنوان مثال فرض کنید پرسشنامه‌ای شامل 40 سوال است، با این‌حال ما نمی‌خواهیم بر روی تک‌تک سوالات آنالیز کنیم، بلکه می‌خواهیم این 40 سوال را به چند شاخص و مفهوم کلی تبدیل کرده و سپس تحلیلی مانند رگرسیون …

Dummy Variables

کمیت‌های ساختگی Dummy Variables در نرم‌افزار SPSS

  این مطلب، به این دلیل است که کمیت‌های مستقل اسمی و رتبه‌ای، نمی‌توانند مستقیماً وارد یک تحلیل رگرسیون چندگانه شوند. بلکه باید به کمیت‌های ساختگی تبدیل شوند. البته ما معمولاً کمیت‌های رتبه‌ای را می‌توانیم به عنوان کمیت طبقه‌‌‌‌‌بندی شده …

Relationship Maps

نقشه‌های ارتباط Relationship Maps با نرم‌افزار SPSS

نقشه‌های ارتباط جهت تجسم داده‌ها در ورژن SPSS 28 معرفی شده‌اند. کاربران اکنون می‌توانند به صورت بصری رابطه بین کمیت‌ها را بر مبنای ضخامت خط ارتباط و اندازه نشانگر بین آن‌ها، بررسی کنند. ما در این مقاله قصد داریم به …

وزن دهی

وزن دهی موردها و مشاهدات Weight Cases در نرم‌افزار SPSS

توضیحات برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن- انتشارات جامعه‌نگر   بر اساس این مفهوم تلاش می‌شود به نرم‌افزار، تکرار حالت‌ها فهمانده شود. به عنوان مثال در جدول زیر که مربوط به میزان تحصیلات مادران و …

Prospect Profiles

بازاریابی، پروفایل‌های احتمالی و مستعد Prospect Profiles در SPSS

روش پروفایل‌های احتمالی Prospect Profiles از نتایج یک کمپین قبلی برای ایجاد پروفایل‌های توصیفی استفاده می‌کند. شما می‌توانید از پروفایل‌ها برای تمرکز بر روی گروه‌های خاصی از افراد و مشتریان در کمپین‌های آینده استفاده کنید.   هنگامی که می‌خواهیم به …

انتخاب موردها

انتخاب موردها Select Cases در نرم‌افزار SPSS

در یک مطالعه و طرح تحقیقاتی بسیار اتفاق می‌افتد که فقط می‌خواهیم بر روی بخشی از داده‌ها تحلیل انجام دهیم. در واقع هدف ما این است که در فایل دیتا، تعدادی از موردها (سطرها) را انتخاب کنیم و در مرحله‌ی …

تحلیل خوشه ای

بازاریابی، تحلیل خوشه ای Cluster Analysis در نرم‌افزار SPSS

  هنگامی که می‌خواهیم به آنالیز خوشه‌ای در مطالعات مربوط به بازاریابی و Marketing بپردازیم، لازم است چند نکته کلیدی در شروع و ابتدای کار را بدانیم. در ادامه به اختصار درباره این نکات صحبت کرده‌ایم. تحلیل خوشه‌ای با داده‌های …

تحلیل RFM مشتری

بازاریابی، تحلیل RFM داده‌های مشتریان Customers Data در نرم‌افزار SPSS

تعریف. بازاریابی مستقیم Direct Marketing چیست؟ تجارت فروش محصولات یا خدمات به طور مستقیم به عموم مردم، به عنوان مثال. از طریق ایمیل، سایت، سفارش پستی یا فروش تلفنی. تعریف. بازاریابی پایگاه داده Database Marketing چیست؟ بازاریابی پایگاه داده نوعی بازاریابی مستقیم است. این …

Merge Files

ادغام فایل‌ها Merge Files در نرم‌افزار SPSS

گاهی وقت‌ها به هنگام تحلیل بر روی داده‌ها، پیش می‌آید که اطلاعات و یافته‌های ما در چند فایل جداگانه قرار دارد. به عنوان مثال در یک تحلیل پرسش‌نامه‌ای، چند پرسشنامه داشته‌ایم و اطلاعات هر پرسشنامه را در یک فایل SPSS …

تحلیل RFM

بازاریابی، تحلیل RFM و داده‌های تراکنش Transaction Data در نرم‌افزار SPSS

تعریف. بازاریابی مستقیم Direct Marketing چیست؟ تجارت فروش محصولات یا خدمات به طور مستقیم به عموم مردم، به عنوان مثال. از طریق ایمیل، سایت، سفارش پستی یا فروش تلفنی. تعریف. بازاریابی پایگاه داده Database Marketing چیست؟ بازاریابی پایگاه داده نوعی بازاریابی مستقیم است. این …

رگرسیون اسمی

رگرسیون لجستیک اسمی Nominal Logistic Regression در نرم‌افزار Minitab

  رگرسیون اسمی که نام کامل‌تر آن رگرسیون لجستیک اسمی است، هنگامی به کار می‌رود که کمیت پاسخ یا همان Y دارای اندازه‌های اسمی Nominal مانند رشته‌های تحصیلی، گروه‌های خونی و یا اسامی سلولی باشد. به عنوان مثال در نظر بگیرید …

رگرسیون ترتیبی

رگرسیون لجستیک ترتیبی Ordinal Logistic Regression در نرم‌افزار Minitab

رگرسیون ترتیبی که نام کامل‌تر آن رگرسیون لجستیک ترتیبی است، هنگامی به کار می‌رود که کمیت پاسخ یا همان Y دارای اندازه‌های عددی ترتیبی Ordinal مانند کم، متوسط، زیاد، باشد. به عنوان مثال در نظر بگیرید یک زیست‌شناس، مدت زمان …

نصب افزونه

نصب افزونه Extension در نرم افزار SPSS

گاهی اوقات و به هنگام کار با SPSS اتفاق می‌افتد که نرم افزار به صورت پیش‌فرض تحلیل آماری مورد نظر ما را انجام نمی‌دهد. در این‌گونه موارد ما به نصب افزونه‌ای که برای انجام آن نوع خاض تحلیل آماری طراحی …

فونت فارسی

افزودن فونت فارسی به نرم افزار SPSS

هنگام استفاده و کار با نرم‌افزار SPSS گاهی اوقات پیش می‌آید که می‌خواهیم از فونت‌های فارسی استفاده کنیم. این مطلب در رسم نمودارها و گراف‌ها، بیشتر دیده می‌شود. اگر نرم‌افزار SPSS نصب شده ما دارای فونت‌های فارسی باشد، خب، خیلی …

نرمال کردن

نرمال کردن داده ها در نرم افزار SPSS

  با نام Normal-Distribution.sav را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. در این مثال از ۱۵۰ نفر، وزن آن‌ها سوال شده است. یک بررسی ساده با استفاده از آزمون کلوموگروف-اسمیرنف نشان می‌دهد، داده‌ها فاقد توزیع نرمال هستند (P-value = 0.024) در …

اندازه گیری مکرر چندگانه آنالیز کوواریانس

اندازه گیری مکرر چندگانه آنالیز کوواریانس Multivariate Repeated Measure ANCOVA

در تحلیل آماری هنگامی که یک مفهوم را در طول زمان بررسی می‌کنیم، از مطالعات و روش‌های با نام اندازه‌گیری مکرر یا همان Repeated Measure استفاده می‌کنیم.   چگونه به این مقاله رفرنس دهیم GraphPad Statistics (2021). Multivariate Repeated Measure …

اندازه گیری مکرر چندگانه

اندازه گیری مکرر چندگانه Multivariate Repeated Measure

در یک تحلیل آماری هنگامی که یک مفهوم را در طول زمان بررسی می‌کنیم، از مطالعات و روش‌های با نام اندازه‌گیری مکرر یا همان Repeated Measure استفاده می‌کنیم.   چگونه به این مقاله رفرنس دهیم GraphPad Statistics (2021). Multivariate Repeated …

اندازه گیری مکرر دو طرفه

اندازه گیری مکرر دو طرفه Two-way Repeated Measure

در یک تحلیل آماری هنگامی که یک مفهوم را در طول زمان بررسی می‌کنیم، از مطالعات و روش‌های با نام اندازه‌گیری مکرر یا همان Repeated Measure استفاده می‌کنیم.   چگونه به این مقاله رفرنس دهیم GraphPad Statistics (2021). Two-way Repeated …

اندازه گیری مکرر یک طرفه

اندازه گیری مکرر یک طرفه One-way Repeated Measure

در یک تحلیل آماری هنگامی که یک مفهوم را در طول زمان بررسی می‌کنیم، از مطالعات و روش‌های با نام اندازه‌گیری مکرر یا همان Repeated Measure استفاده می‌کنیم.   چگونه به این مقاله رفرنس دهیم GraphPad Statistics (2021). One-way Repeated …

آزمون کای دو Chi-Square

آزمون کای دو Chi-Square و مقایسه‌های چندگانه Pairwise Z-Tests

حتماَ می‌دانید آزمون استقلال کای دو یا همان Chi-Square Test چیست. اگر دوست داشتید و علاقمند بودید درباره این آزمون بیشتر بدانید، می‌توانید در اینجا آموزش آزمون کای دو یا کای اسکوئر را ببینید. برای فهم بهتر، ابتدا بیایید مثال …

اثرات ثابت و تصادفی

اثرات ثابت یا تصادفی Fixed Factor or Random Factor

حتماَ می‌دانید در مدل‌های خطی Linear Model (LM) یا مدل‌های خطی تعمیم یافته General Linear Model (GLM) با دو مفهوم و دو سر رابطه روبه‌رو هستیم. یکی از آن‌ها کمیت وابسته یا همان Dependent Variable (DV) است و سمت دیگر …

Inter-rater Reliability

پایایی بین ارزیابان Inter-rater Reliability

*** توضیحات برگرفته شده از کتاب روش های پیشرفته آماری و کاربردهای آن- انتشارات جامعه‌نگر*** پایایی بین ارزیابان (افراد) Interrater Reliability یکی از انواع پایایی با نام Inter-rater شناخته می‌شود. برای فهم این نوع پایایی بیایید به یک مثال توجه …